KISAH BELAJAR MOTORSIKAL...

MOTORSIKAL ke MOTOSIKAL?....
mana satu yg benar ye?...gua pun konpius....

Gua budak kampung....makanya, jika tidak pandai menunggang motorsikal ketika sudah di Tingkatan 1 adalah sesuatu yg memalukan...ketua kampung pun sengih melihatkan budak2 sekolah menengah tapi masih terhegeh2 mengayuh basikal...kena pula zaman tu Azizul Hasni Awang belum lagi muncul...paling kuat tiru gaya M.Kumaresan ketika mengayuh basikal...

Ketika di Darjah 4, perasaan gua untuk pandai bermotorsikal sgt membuak2....
Gua tanya kat ayah..."Boleh tak nak belajar bawak motor?"....ayah gua selambe menjawab.."nak pelempang???"...makanya gua simpan hasrat itu....gua pasang impian...selepas bersunat gua harus pandai menunggang bermotorsikal...baru kena dengan status sudah bersunat...masa itu sikat kaler oren sentiasa di kocek belakang...pantang ada angin...sikat rambut dulu....

Bermula dari hari itu...gua sangat rajin menelaah cara2 menunggang motorsikal...pantang ada peluang...gua akan bertanya..tidak kira siapa dan di mana....janji ilmu bermotorsikal dapat gua pelajari. Antaranya, cara2 menukar gear, fungsi pemacu laju, bagaimana untuk balance, cara corner baring, konsep piston dan spark plug, dan bermacam2 lagi...

Cukup umur (selepas sunat), gua dengan modus operandi pasukan gerilla, berniat memulakan operasi. Satu hari, mak dan ayah pergi ke kenduri kahwin. Ok...line clear...ada baki satu motor di rumah untuk gua kerjakan..dah lama juga gua perhati mana ayah letak kunci....ibarat orang mengantuk disorongkan bantal...gua mula mencuba...

Kunci dicapai...belari gua meloncat ke motor...kunci dipulas...kuasa penghidup ditendang (zaman ni tak muncul lagi button elektronik gua syak)...masuk gear satu...gua pulas laju....

Vrooommmm...vrooommmm....prengggg...prengggg....pekkk..pekkkk......

Sedar2 gua didalam longkang....cissss!!!...

Takde plak guru2 yang gua timba ilmu selama 2 tahun berpesan suruh jangan pulas laju2 ketika gear satu....

Gua bernasib baik kerana tiada kerosakan utama berlaku....

Disebabkan tragedi hari itu...gua pandai menunggang motorsikal...tapi yg gua pelik...kenapa gua masih tidak ada lesen motorsikal hingga kehari ini?...salah siapa?....aisssshhhhh......

Comments

Popular posts from this blog

KALAU LAMBAT DATANG OFIS....

Apekehal lambat.....

Suka-Suka Tangkap Gambar Produk