Tuesday, August 25, 2009

PUASA DI KL vs KAMPUNG

Mane satu yg lagi true agak2 korang....pose di kampung atau di KL....

Rutin harian orang kampung agak mencabar gua anggap.....kerjaya2 seperti menoreh getah, bersawah padi, mengait kelapa sawit, mengail ikan dilaut dan bermacam2 lagi pastinya menagih kerahan tenaga yg ultimate.....kalo bersahur di kampung tak kene dua pinggan nasik memang tak sah....berbeza pula dengan kita di KL ni...status kerjaya yg gua syak memerlukan daya fikir yg tinggi seperti penarik kerete, penyaman parkir di bandar2, dan bermacam2 lagi memerlukan makanan yg berprotein dan bervitamin tinggi...maka gua selalunya mengambil langkah bersahur ala kadar seperti menjamah epal buatan tesco, mangga siam, dan lain2 lagi....namun begitu ape lah salah gua tidak juga kurus2 hingga sekarang....arghhhhh....

Kalo kat kampung bile jam berdetik ke pukul 4 petang masing2 dah amik port untuk siapkan juadah berbuka...si ibu mulalah berteriak didapur mintak tolong anak2 dara mereka yg asik melayan sinetron buatan seberang.....kata2 seperti "ko ni macam mane nak kawin...masak pun tak pandai!!!"....sering kali kedengaran....si bapa pula sibuk membuat kerja2 reinforcement seperti memarut kelapa, membeli ais ketul di kedai Ah-Tiam, dan juga menyembelih ayam di tepi parit...memang mencabar beb.....sepanjang pengalaman aku berbuka di KL segalanya mudah....bile jam menunjukkan jam 6 mulalah aku gelabah pegi bazar....macam2 juadah boleh didapati....cume perlu menoleh2 baki simpanan di dompet dan juga di bank....kalo terlebih bajet silap2 anak sedara tak mampu menjamah duit raya gua...hahahh...agak2 dah terlambat dan ingin mempunyai simpanan berkoyan singgah saje dimane2 masjid....pastinya perut lebih dari dialas...dijamin halal dan solat maghrib terjaga...

Kalo dulu mase kecik2 aku berpose bersama orang tua, pastinya menunggu bunyi siren...hah...amacam??...pernah dengar tak??...ni kat johor zaman dulu kala...bile siren bunyik...maknenya akan disusuli dengan azan maghrib.....sungguh enak menjamah makanan dan minuman buatan ibu....ahhhhh....kat KL plak entah buatan tangan ibu mane plak aku layan...errrr.....

Walaupun berlainan environment dan suasana pastinya Ramadhan harus ditempuh dengan tabah...:)....kalo ade sape2 teringin nak belanja gua berbuka bufet di hotel ternama (at least 5 bintang) kat mane2 kontek jela ye...gua tak menolak....wahahahah

Monday, August 24, 2009

Puas aku mencari.....

Hari ini aku sangat bersemangat....berbekalkan sahur beberapa keping roti dicicah dengan sardin buatan cap ayam aku bertenaga....apetah lagi diselangi dengan hirupan air jus epal yg memberikan aku seribu harapan untuk mengempiskan perut...juga memberikanku kalori untukku mencarinya
Aku berazam...hari ini aku mesti mencarinya....walaupun pelbagai halangan bakal ku tempuh....ahhhhh.....setakat jem sepanjang hari...aku sudah biasa...takde hal sume tu...emmm....bersesak2 pun aku tak kisah.....tapi takde la sampai tahap aku hendak berbunuhan untuk mendapatkannya....
Petang itu aku keluar opis agak lambat......arghhhh...sempat ni...harap2 ia masih ada....dah 6 setengah ni....aku bergegas mencarinya....berbekalkan kapasiti 4 silinder kancilku aku segera mencarinya....kini aku semakin hampir kepadanya....
Seperti telah kujangka....dari jauh kelihatan begitu ramai manusia yg ingin mendapatkannya....arghhh...tak ble jadi ni....aku harus tolak sume tu ketepi...aku harus juga memperolehinya....aku berjalan gagah...dada kukepakkan.....gaya seorang leftenan sedang mengepalai kawat aku praktikkan.....aku seluk poket seluarku....kuperiksa di kedua2 belah sisi poket seluarku...shittttttt!!!....aku seluk dompet...ku periksa isinya....alamak!!!...ade singgit je.....camne ble lupe nak kuarkan duit plak ni....arghhhhhhhhhhhhh.....
Aku kecewa....aku pasrah....aku longlai melangkah...esok sahajalah aku mencarimu semula....ohhhh MURTABAK!!!....ku berbuka di masjid (tiada kurma Yusoff Taiyobb)......

Friday, August 21, 2009

MARHABAN YA RAMADHAN....

Ramadhan kembali menemui kita semua….kepada semua umat Islam di saentero dunia aku ucapkan selamat menunaikan ibadat berpuasa rukun Islam yg ketiga…errrr…betul kan yg ketiga?.....mengikut buku Mutlak Al-Badrin (buku agama yg familiar untuk Johorian…heheh) “puasa bermaksud menahan diri dari makan dan minum serta perkara2 yg membatalkannya dari terbit fajar hingga terbenam matahari”…emmm…makanye same2 la kite menunaikannya ye…

Pastinya sepanjang sebulan mendatang kite akan dapat melihat pelbagai jenis kurma i.e Yusoff Taiyob, makanan dari segenap ceruk Mesia, baju2 pelbagai fesen, mercun dan meriam pelbagai jenis, dan macam2 lagi.

Selamat Menyambut Ramadhan, selamat berpose, dan jgn lupe membayar zakat fitrah….errrr…

Wednesday, August 19, 2009

satu malaysia ke?


Semangat satu Malaysiaku memang terserlah dari kecil lagi. Masa itu Tun Dr Mahathir adalah idola semasa. Cita2 aku untuk menjadi komunis sering disalah tafsir oleh Cikgu Mala. Kelas 1 mawar masih dalam ingatan dengan seorang rakan terehem2 dalam kain…hehehe…tak senonoh. Bila dah dewasa beliaulah yg menjadi rebutan....hahaha….

Pagi2 pegi sekolah naik motor, ayah pasti singgah kedai Ah-Tiam untuk membeli barang dapur. Namun begitu sampai sekarang lagi ayah tak berani beli ayam kat kedai tu, “aiyaaa Samat, itu ayam gua sudah potong maaaa” seru Ah-Tiam. “Memang la Ah-Tiam, itu ayam lu sudah potong tapi lu punya burung belum lagi maaaa”…balas ayahku beserta gelak kecik kedua mereka…harmoni kan?

Sampai di skola, aku mesti port kat belakang. Mase tu meja susun dalam grouping. Satu group ada 6 meja. Aku duk kat tengah2, sebelah gadis manis mase tu (Rabiah dan Azliana). Ade jugak aku main2 mate dengan si Rabiah ni…sekarang beliau dah nak masuk anak 2…hehehe…syabas Bik. Depan aku seorang gadis kecil molek berketurunan India bernama Shanti. Beliau bukan G.Shanti bekas pelari Malaysia tu k. Selalu juga aku mengunyah papdom kepunyaannya. Kata satu Malaysia…:)

Kalo balik dari skola mesti kena layan air oren dalam botol di kedai Ah Peng. Mmg best beb. Siap ble request nak 20sen ke, 30 sen ke…ikut kemampuan la…heheheh…namun begitu, aku pernah berlaku kejam dan semangat satu Malaysiaku musnah. Aku dikejar oleh anjing jiran…aku pecut….jantung berdetap laju….siot punya anjing…..setibanya di rumah, segara aku menhidupkan enjin motor, memecut laju dan inilah masa untuk membalas dendam….habis injured anjing tu aku lanyak guna motor..kaki senget sebelah…hehe…kesiankan?

Papepun, peace one Malaysia…no war…..

Tuesday, August 18, 2009

pernahkah anda mencuri oren?

Oren amat bagus untuk kesihatan kite....oren selalu digembar-gemburkan mempunyai kandungan vitamin c yg dikatakan dapat menjadi agen pencegahan selsema.....oren juga mengandungi kandungun asid sitrik yg baik untuk sistem penghadaman (yg ini aku teka2 je)
Oren boleh didapati dalam pelbagai jenis...ade sunkist...ade oren siam, oren tepi jalan, oren dari carefour, dan bermcam2 lagi....dan kebiasaannye kite akan dapat merasa lambakan oren ketika perayaan Chinese New Year yg mane selalu diberikan oleh sahabat2 kite...maklumlah...kita kan Satu Malaysia...
Kadar harga oren juga berbeza dari semasa ke semasa mengikut kepelbagaian kualiti dan dari mane asalnye. Kalo dibeli di UK mungkin berbeza hargenya dari perhentian RNR Tapah. Percaya atau tidak oren juga amat digemari oleh haiwan2 peliharaan seperti kucing...anda percaya?...saye tidak...hahahah
Rase oren juga boleh berubah2 mengikut musim....ade yg manis...masam sure la....tapi ade juga yg berperasa seperti coklat..ini biasanya berlaku bila mane oren tersebut sudah diadun menjadi coklat....yessss!!...jgn tak percaya ye....
Nasihat akhir saya, janganlah anda terdesak sangat untuk memperolehi oren dikala anda tidak berkemampuan...contohnya seperti sahabat saya ketika kecil yg mencuri oren dari tokong....jgn tak percaya...wujudnya golongan2 ini....iskhhh...teruk kan....percaya atau tidak sahabat saya itu baru saje menulis blog pasal oren di blog saya...emmmmmmmm.....


Tuesday, August 11, 2009

TEKA TEKI TAK BERAPA NAK BERSIRI

Aku teringat satu teka teki ni.....ditanyakan oleh aku oleh sepupunya yg sudah ada anak 3 tapi masih lagi kelihat seperti anak dara...hehehe...petuanya adalah teh herba orang kampung aku syak....emmmmm.....

Sepupuku : Oit arip....aku ada teka teki nak tanya ko ni....aku rase kalo ikut level IQ ko ni mesti ko tak dapat jawab nye...

Aku : alah...takde masalahnye....alangkan geografi PMR aku ble jawab..ni plak teka teki ko tu...hah...ape soalannya!!

Sepupuku : hah...sukar tau soalannye..emmm...cube ko pikir...dalam banyak2 binatang, binatang ape yg ade banyak telo???...

Aku : iskhhhhh!!!soalan ape camni?.........

Aku terkesima dan buntu dengan soalan itu.....korang tau tak ape jawapannye......memang hampeh...hahahahah


Monday, August 10, 2009

Siapakah sebenarnye Hero.....

Hero....mengikut informasi yg diberi oleh ketua pengarah dewan bahasa dan pustaka, hero membawa maksud makhluk @ seseorang yg mempunyai kuasa luar biasa. Hero juga dikaitkan dengan seseorang yg boleh membawa kejayaan dan perubahan....contoh ayat : "Lee Chong Wei adalah hero negara apabila berjaya merangkul pingat perak ketika sukan olimpik di beijing".


Selalunya imaginasi terbatas manusia sentiasa terbayangkan hero adalah seseorang yg boleh melakukan sesuatu di luar batasan norma2 insan..contohnye boleh terbang (superman), makhluk yg licik memanjat (spiderman), kuasa membekukan sesuatu (ice-man), kuasa permainan net dijaring (abutang) dan bermacam lagi.


Tanpa mengecilkan perspektif pemikiran yg terhasil dari jaringan ion2 otak, hero juga boleh dikaitkan dengan kejayaan seseorang...contohnye : Dato Syeikh Muzaffar hero negara apabila menjadi angkasawan pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman bapa kemerdakaan adalah hero unggul negara dan macam2 lagi.



Aku juga selalu tertanya2....siapakah sebenarnya hero dalam kehidupan realiti alam maya ini....akhirnye aku ketemu jawapannye....hero sebenarnya adalah:





Wednesday, August 5, 2009

Ceritera cinta laaaa.....

dari ulat jadi kepompong,
tido lena dalam kelonsong,
sampai masa kelonsong pecah,
jadi rama-rama yg indah,
rama-rama tido melata,
sungguh cantik aneka warna,
isap madu di pohon bunga,
tapi syg hidup xlame.....
Amacam???...mesti ada diantara kite pernah dengar lagu ni kan...heheh...lagu mase kecik2...mase tadika n skola rendah...zaman tu aku masih tak mengenali nasha aziz @ deana yusoff...yg aku kenal hanyalah zaiton sameon...
lirik lagu yg simple....tapi punye makne yg mendalam....walaupun hanya berkisarkan tentang rama2 tapi kalo direnung sedalamnya pasti kite akan terpikir tentang kehidupan manusia ye...renung2kan dan selamat beramal!!!