Johor’s history 1989 – Hari Pertama Sekolah….

Tahun 1989 penuh dengan kenangan dan imbasan2 menarik….kalo tak silap gua masa 1989 ni gua tgh rancak mendendangkan lagu2 milik search n wings seperti Isabella dan sejati….gua pernah berangan2 nak simpan satu rambut panjang macam amy mase tu…pun begitu masih tak terpikir dalam akal sanubari wa untuk meniru gaya badan sasa milik abg Awie…..

Tidak seperti budak2 kecil lain…wa tidak berskola tadika…sayu hati wa tgk budak2 g tadik lalu lalang depan umah…rase2 macam harapan wa untuk menjadi pakar bedah Orthopedik berkecai…yela…bakat2 seorang doctor mmg amat terserlah ketika wa masih kecil…setakat bedah biawak yg tgh heart attack tu biasa je…katak kentut sangkut2 pun wa ble kasik clear…emmm…

Satu hari tu ibu kesayangan bertanya kepada wa , “Anakanda, nanti anakanda ingin bersekolah dimana” tanya ibuku…..”Dimana2 pun tidak kisah wahai ibu, asalkan anakanda dapat menuntut ilmu…lagipun utlubul ilma faridatun ala kulli muslim wa muslimah”…seru gua dengan penuh yakin….lalu dengan itu ibuku memutuskan untuk menghantar gua ke sekolah yang berhampiran sahaja….sekali lagi harapan wa yg tinggi menggunung untuk berskola di Old Trafford Primary School, Manchester, UK musnah….kalo tak mau skang ni gua tgh main lempang2 kepala dengan Ryan Giggs maupun Rooney sambil lepak gossip kat mamak ngan Sir Alex….

Seminggu sebelum mendaftar ibuku telah memutuskan untuk bersoping bersama….aku rase sungguh gembira…baju baru, seluar baru, bedak jenama sakura baru, minyak rambut Code 10 baru, stoking baru, kasut bata BM2000 je yg wa tak dapat, mak kata mahal….pun begitu wa tak kecil hati, kerana wa tau tujuan utama wa adalah untuk menuntut ilmu dan bukan untuk melaram….mak kata, muka hensem macam wa tak perlu gaya lebih2…sedikit touch up sudah cukup untuk tampil bergaya…

Hari tu wa bangun awal2 pagi…ayam pun respek gua bangun seawal itu…manakan tidak…gua yg berkokok pagi tu untuk kejut ayam2 di reban…seminggu jugaklah ayam2 belaan ayah gua demam…culture shock la katakan…gua segera membersihkan diri…pakaian semua serba baru…sarapan pun yg best2…lemping cicah sambal ngan teh o’…lama tak pekena menu2 ni…ayah gua dah stat moto..kasik enjin panas sikit…mak pula tgh menyediakan bekalan untuk wa…sesudah berjabat dan mengucup tangan ibu, wa mintak izin untuk kesekolah….tak sampai 5 minit aku dan ayah sudah tiba di perkarangan sekolah…

Wah…ramai sungguh org disini…wa pandang kiri kanan…takde pulak yg wa kenal…macam mane nak kenal…dah skola tadika pun tak…yg wa kenal hanya cousin wa yg same2 baru nak mendaftar….setelah selesai semua urusan mendaftar, wa dibawak beramai2 ke dalam kelas…nama kelas gua mmg ada gaya, kelas 1 Mawar….name guru kelas pun masih wa ingat lagi (Cikgu Normala), orgnye cantik , tapi bila rotan diketuk2 dimeja wa bisa jadi nervous….

Setelah selesai urusan menyediakan tempat duduk dikelas dan sebagainya…gua dengan tenang berjumpa ayah lalu mencium tangannya memintak izin untuk menimba ilmu…begitulah kisah tenang gua ketika first day berskola….:), sebenarnya wa tipu korang je, ayah wa terpaksa cuti keje hari tu, hahahah….dek kerana wa melalak tahap sakai takut2 kalo ayah balik…hehehe….JASAMU TETAP DIKENANG AYAH & IBU….macam mana la nanti anak wa skola plak?....emmmmmmm…harap2 ikut perangai ibunya…

* gambar memakai tie tidak applicable di skola rendah wa...

Comments

Im Single said…
mujur lu tak masuk taski abim dulu. kalu tak, mesti lu karate leher kucing Ustazah Azimah.
M.a.A.s said…
Im Single : hehehe, episod karate2 wa dah berakhir...sejak wa masuk skola agama same2 ngan lu..
tasekM said…
aku dulu melalak time pi sekolah tadika. sampai terkencing dalam skirt. hahaha...

ngok sungguh!~



.
M.a.A.s said…
tasekM : uiksss...kes berat tu..heheh...at least ada sumthing untuk dikenangkan....

Popular posts from this blog

KALAU LAMBAT DATANG OFIS....

Apekehal lambat.....

Suka-Suka Tangkap Gambar Produk