Once Upon a Time = EDISI malas mengaji...

Bismillahirrahmanirrahim...alif di atas aaa, baa di bawah bii..taa di depan tuuu...ingat tak kecik2 dulu...kena blaja muqadam...then dah abis muqadam naik pangkat blaja Al-Quran..indahnya hidup mase tu..malam2 pas maghrib berkumpullah ramai2 untuk blaja kalam Allah yg tersirat seribu satu pengajaran dan hikmah untuk diamalkan oleh umat manusia...

Ibuku seorang guru mengaji...so umah kitorang akan dipenuhi ramai bebudak yg ingin mengaji..slalunya pas magrib la..sudah menjadi kebiasaan ibuku akan mengajar bebudak lain ni dulu....takde plak kelibat FAHRIN AHMAD..yg ade cume MAWI la sekali dua tu..heheh..(jgn plak korang percaya)..pastu baru la turn kitorang adik beradik plak...bukan ape..senang la nak belasah kitorang.lagi2 kalo tersalah baca..mengantuk plak..perghhh..pilihannye...tali pinggang @ rotan..takde talian hayat plak tu..hehehehe

"Bismillahirrahmanirrahim...wad..wad...wad.."..."ape wad2..."..terus rotan hinggap di betis adikku yg no 4.."wadduha!!"..kata ibuku membetulkan bacaan..perghhh..aku yg kat belakang ni terketar2..terus training before mengadap...mintak2 malam ni aku selamat la....walaupun di skola kemerduan suaraku sering diperkatakan dan MAWI selalu sahaja aku tewaskan...namun ketika berhadapan dengan ibuku..memang selalu kantoi...ade saje...tajwid salah la...bacaan salah la..cume pitching je yg perfek..heheh (yg ni betul2 la aku tipu)...

Tibe2 suasana menjadi senyap seketika...kami terkesima.."Uda mane?"...tanye ibuku..."tak tau"..jawab kami...laaaa...rupenye2 ade plak sorang adikku takde..tak balik lagi dari bermain bola sepak petang tadi.."iskhhhh...memang nak kena ni.." bisikku didalam hati...

TUK!!TUK!!TUK!!..."assalamualaikum!!"..kedengaran seseorang memberi salam..macam kenal je suara tu.."andak!! pegi bukak pintu"..seru ibuku...lantas bergegas la beliau menyelak pintu yg terkunci rapat...emmm...kelihatan kelibat adikku baru sampai umah.."pukul bape baru nak balik umah ni??..ayam pun pandai balik reban..dah tak reti2 nak mandi..ngaji..semayang!!"..kata ibuku dengan nada C minor..belum major lagi tu...adikku buat muke selamba...masuk bilik..

Kelihatan ibuku agak berang..terus je die masuk bilik kami..kedengaran gema suara yg agak menakutkan..tiba2..ibuku keluar dari bilik kemudian masuk kembali dengan membawa guni di tangan...laaaaaa...rupenye2 adikku diikat kat dalam guni..perghhh...coollllll...

Nak tau pe jadik...adik aku diletak di tepi sungai malam tu didalam guni..tula akibatnye kalo malas mengaji...:)...malam dalam kul 12 baru la adik ku diselamatkan oleh ayah...pening kepala mamat tu..muke plak sembam bercucuran air mate..pastu..masing2 tobat tak nak malas ngaji...

Nota kaki : walau setinggi mane pun kite disisi manusia, namun inilah basic2 yg perlu ade dalam hidup...jgn ditinggalkan kalam Allah ni..inilah panduan untuk umat manusia tak kire siapa...peringatan ini lebih untuk diri aku dan fahrin ahmad....:)..nway..i luv u mom..so much...

Comments

azrie hafiz said…
Perghh, patutlah ko rajin mengaji sampai sekarang..sampai berasap-asap rumah jiran sebelah setiap kali selepas Maghrib di batu caves..
de_are_na said…
wah...mantap...kuat ngaji neh...ahaks!
paiseh said…
huh.. entry kali ni betul2 bercirikan muslimin IIUM..
hinggakan Fahrin Ahmad pun dah xde kat notaketiak...!
Im Single said…
kalu fahrin ahmad duduk mengaji sekali, tntu dia jadi hos sehati bertaranum wal fahmu til kal.

Popular posts from this blog

Suka-Suka Tangkap Gambar Produk

Ruangan tahukah anda? : Khasiat nanas dan soya bean

IKAN DAN AYAM