PUASA DI KL vs KAMPUNG

Mane satu yg lagi true agak2 korang....pose di kampung atau di KL....

Rutin harian orang kampung agak mencabar gua anggap.....kerjaya2 seperti menoreh getah, bersawah padi, mengait kelapa sawit, mengail ikan dilaut dan bermacam2 lagi pastinya menagih kerahan tenaga yg ultimate.....kalo bersahur di kampung tak kene dua pinggan nasik memang tak sah....berbeza pula dengan kita di KL ni...status kerjaya yg gua syak memerlukan daya fikir yg tinggi seperti penarik kerete, penyaman parkir di bandar2, dan bermacam2 lagi memerlukan makanan yg berprotein dan bervitamin tinggi...maka gua selalunya mengambil langkah bersahur ala kadar seperti menjamah epal buatan tesco, mangga siam, dan lain2 lagi....namun begitu ape lah salah gua tidak juga kurus2 hingga sekarang....arghhhhh....

Kalo kat kampung bile jam berdetik ke pukul 4 petang masing2 dah amik port untuk siapkan juadah berbuka...si ibu mulalah berteriak didapur mintak tolong anak2 dara mereka yg asik melayan sinetron buatan seberang.....kata2 seperti "ko ni macam mane nak kawin...masak pun tak pandai!!!"....sering kali kedengaran....si bapa pula sibuk membuat kerja2 reinforcement seperti memarut kelapa, membeli ais ketul di kedai Ah-Tiam, dan juga menyembelih ayam di tepi parit...memang mencabar beb.....sepanjang pengalaman aku berbuka di KL segalanya mudah....bile jam menunjukkan jam 6 mulalah aku gelabah pegi bazar....macam2 juadah boleh didapati....cume perlu menoleh2 baki simpanan di dompet dan juga di bank....kalo terlebih bajet silap2 anak sedara tak mampu menjamah duit raya gua...hahahh...agak2 dah terlambat dan ingin mempunyai simpanan berkoyan singgah saje dimane2 masjid....pastinya perut lebih dari dialas...dijamin halal dan solat maghrib terjaga...

Kalo dulu mase kecik2 aku berpose bersama orang tua, pastinya menunggu bunyi siren...hah...amacam??...pernah dengar tak??...ni kat johor zaman dulu kala...bile siren bunyik...maknenya akan disusuli dengan azan maghrib.....sungguh enak menjamah makanan dan minuman buatan ibu....ahhhhh....kat KL plak entah buatan tangan ibu mane plak aku layan...errrr.....

Walaupun berlainan environment dan suasana pastinya Ramadhan harus ditempuh dengan tabah...:)....kalo ade sape2 teringin nak belanja gua berbuka bufet di hotel ternama (at least 5 bintang) kat mane2 kontek jela ye...gua tak menolak....wahahahah

Comments

Popular posts from this blog

KALAU LAMBAT DATANG OFIS....

Apekehal lambat.....

Suka-Suka Tangkap Gambar Produk